Dylander Sundhed
Din kost
DIN KOST

Din kost

De fleste af os ved godt, hvad en sund kost bør indeholde og hvad vi skal gøre, hvis vi ønsker at tabe os. Men det kan være en støtte at få tjekket ens kost. Samtidig kan det være, at du gerne vil have en mere varieret kost og trænger til inspiration. Måske du ønsker en ugeplan med opskrifter. Eller har brug for input til at nedsætte indtaget af alkohol, for desværre er der al for meget sukker i alkohol i forhold til, hvad mange af os danskere har brug for.

Måske du er på vægttabsmedicinen Wegovy og i den forbindelse har brug for rådgivning til at sammensætte den rette mængde sund kost.

Dylander Sundhed anbefaler Sense – Sund mad med fornuft. Sense kostprogrammet baserer sig på sunde og naturlige fødevarer, som i den rigtige mængde giver den optimale mæthed. I forhold til de gældende kostråd anbefaler Sense, at man reducerer indtaget af kulhydrater og sørger for tilstrækkeligt med proteiner og især fedt. Fedt er for mange et fyord i forhold til vægttab, men fedt er nødvendigt for at ens celler fungerer godt, så du kan danne vigtige hormoner og optage vitaminer. Samtidig fremmer fedt smagen i vores mad, så vi ikke bliver trætte af maden, også på længere sigt.

Sense-kostprogrammet er nemt at gå til, da det baserer sig på at du bruger dine hænder som vægt. Eventuelt skal der reguleres lidt, hvis for eksempel du dyrker masser af motion. Suzy Wengel, ophavsdamen til Sense, har udgivet mange bøger om Sense programmet kombineret med masser af inspirerende opskrifter, som også gør det nemt at gå til.

I Dylander Sundhed kan du få hjælp til at sammensætte en sund kost efter dine behov og gerne med formidling af Sense-kostprogrammet. Er du ikke til Sense-kostprogrammet, finder vi en anden løsning til dig.

Du kan læse mere om Sense på sensemydiet.dk

Du kan også melde dig ind i den lukkede Facebookgruppe, der hedder: ”Sense – slank med fornuft – spørgsmål og svar”.

Har du “kur-hjerne”? 

 

  • Begrænser du indtaget af kulhydrater?
  • Begrænser du også indtaget af fedt?
  • Tvinger du grønt i dig?
  • Er slik og kager forbudt?
  • Tæller du antallet af mandler?
  • Springer du måltider over for at få et mindre kalorieindtag?
  • Vejer du dig regelmæssigt f.eks. hver morgen?

 

Har vi kurhjerne kan livet blive surt. Vi dunker os selv i hovedet med, hvor dårlige vi er til at overholde diverse regler og restriktioner, og føler vi har rygrad som en regnorm. Men kurhjernen kan vi godt sige farvel til. Spiser du for eksempel efter Sense-principperne, er der plads til udskejelser: slik, kage, rødvin, chips, mm. Der er ikke noget, der er forbudt, der “spares op” til udskejlelserne, hvorved kombinationen af sund mad og udskejlelser får dig i mål, og du taber dig.